Pivní speciál Blond: březnová Volba sládků v duchu česko-holandské spolupráce
Kořeny belgického pivovarnictví sahají až do středověku. V roce 2016 se belgická pivní kultura dostala dokonce i na seznam kulturního dědictví UNESCO. Piva z této části Evropy jsou oproti českému ležáku sladší, silnější a chuťově výraznější. Čeští konzumenti tak budou mít v březnu příležitost vyzkoušet pivo, jakému holdují lidé v zemi, která je vedle Česka považována za další pivní velmoc.
Sládek Marc Janssen z experimentálního pivovaru Grolsch Proeverij má dlouholeté zkušenosti nejen s belgickými pivními styly, ale i netradičními ingrediencemi. Z jeho pera pocházejí piva, která obsahují třeba i dýně, čaj nebo limonádu. Nyní uvařil pivo v Česku a společně s prazdrojskými sládky vytvořil variaci tradičního stylu „Belgian Blonde Ale“. Ten charakterizuje světlá barva, mírný zákal, výrazné aroma a plná chuť.
Společným úsilím tak vznikl unikátní speciál s názvem Blond: slámově zlatavé, svrchně kvašené pivo s lehce květinovou chutí. U chmelu padla volba na Styrian Golding a slady sládci vybrali plzeňské, pšeničné a karamelové. Obsah alkoholu činí 6,6 % a hořkost piva je na české poměry nižší, konkrétně 20 jednotek hořkosti IBU.
„Jsem hrdý, že Blond je skutečně společným dílem. Nešlo jen o předání receptury, ale o společné hledání možností, jak ji vypilovat, vyladit, ozvláštnit. V tom byla celá spolupráce opravdu přínosná a ze zkušeností budu dlouho čerpat,“ popisuje Marc Janssen, sládek experimentálního pivovaru Grolsch Proeverij, který se zaměřuje na výrobu netradičních piv a je 40krát zmenšeným klasickým pivovarem. O to větší výzvou byla pro Marca spolupráce s jedním z největších pivních hráčů v Evropě.
„Současně je krásné vidět, že pivní kultura se rozvíjí v různých zemích velmi podobně, přestože piva jsou velmi odlišná. Češi by měli být na svá piva velmi hrdí, protože jsou výborná a skvěle vyvážená. Ale jak jsem slyšel, rádi zkouší nové chutě, a tak věřím, že je naše silné, ale přesto ovocné pivo osloví,“ doplňuje Marc Janssen.
„V poslední době se, také díky Volbě sládků, čeští spotřebitelé seznamují s rozmanitostí zahraničních pivních kultur. Projekty realizované spolu se zahraničními pivovary a jejich skvělými sládky jsou pro nás velkou inspirací. Možnost společně vytvářet nový recept postavený na základě tradičních, staletími prověřených národních receptur, je úžasnou zkušeností, a proto k takové spolupráci přistupujeme s obrovským respektem,“ říká Tomáš Drahoňovský, manažer programu Volba sládků
Pro všechny, kteří rádi ochutnávají nová piva, bude Blond připraven na čepu tisícovky hospod a restaurací po celém Česku i Slovensku od začátku března. Konkrétní podniky lze snadno najít na webu volbasladku.cz.